10 SEO tips voor je website

SEO in de praktijk: Google met vergrootglas

Het is bekend dat Google haar algoritmen bewaakt alsof het staatsgeheimen zijn. En dat is logisch. Wanneer bekend zou worden hoe Google een website beoordeelt, zouden SEO-ers de zoekmachine immers op allerlei manieren kunnen misleiden. Dat laatste zou ik overigens sowieso nooit uitproberen. Het kan je op een penalty komen te staan en ik kan je verzekeren dat je daar niet vrolijk van wordt. Bovendien kun je met gezonde SEO al voldoende resultaten boeken, dus is misleiding helemaal niet nodig. Want ook al zijn de algoritmen van Google niet officieel bekend, er zijn voldoende handvatten beschikbaar om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Maar welke handvatten zijn dat?

Drie SEO hoofdcategorieën

SEO in de praktijk: Responsive webdesign in schemavorm

Responsive webdesign

SEO (searchengine optimalisation = zoekmachineoptimalisatie) valt ruwweg uiteen in drie hoofdcategorieën: techniek, content en linkbuilding. Google beloont daarmee websites die aandacht besteden aan gebruiksgemak, gebruikservaring en relevantie voor de websitebezoeker. Houd daar dus bij het optimaliseren van je website rekening mee. Het gaat daarbij om de combinatie van vele factoren en niet alleen om tekst. Sinds april 2015 geeft Google daarbij extra gewicht aan de mobiele geschiktheid van websites. Wanneer je website naast een desktopversie ook een versie heeft die speciaal geschikt is voor verschillende (mobiele) devices, dan beloont Google je daarvoor. Veel websites worden daarom responsive (schalend) gebouwd: de website past zich aan het device aan. Op de afbeelding hiernaast is weergegeven hoe een website zich aan kan passen aan het device.

10 SEO tips

1. Zorg voor een goede paginatitel

Een belangrijke rankingsfactor is de paginatitel. Zorg ervoor dat elke pagina van je website een eigen, relevante paginatitel krijgt waarin je de belangrijkste keywords vermeldt. Zet deze keywords bij voorkeur zo ver mogelijk vooraan in de titel en beperk de titel tot 55 karakters (inclusief spaties).

2. Maak gebruik van een meta-omschrijving

Een meta-omschrijving is een korte samenvatting over de inhoud van je websitepagina. Deze samenvatting wordt in de zoekresultaten als zogenaamde snippet onder de titel weergegeven (zie afbeelding).

SEO in de praktijk: Voorbeeld van meta-omschrijving

Voorbeeld van meta-omschrijving in zoekresultaten

Voor elke afzonderlijke pagina van je website moet je een eigen meta-omschrijving schrijven. Doe je dat niet, dan laat Google gewoon blindelings het eerste stukje tekst van de pagina zien en dat wil je niet. Toch zie je nog steeds veel websitepagina’s waarbij geen gebruik is gemaakt van een aparte meta-omschrijving. Jammer, want Google beoordeelt je er wel op. NB: In de zoekresultaten worden maximaal 156 karakters van de meta-omschrijving weergegeven op desktop PC’s. Houd er echter rekening mee dat dit aantal voor mobiele devices een stuk lager ligt (max. 117)!

3. Maak gebruik van H-tags

H-tags (headertags) worden gebruikt in koppen en titels van paragrafen in de tekst. In dit blog zijn bijvoorbeeld alle titels boven de stukjes tekst aangemaakt als H-tag. Het is niet verplicht om H-tags te gebruiken, maar met H-tags bevorder je wel de leesbaarheid van je artikel. Bovendien kunnen zoekmachines zien waar je pagina daadwerkelijk over gaat en daar beoordelen ze je pagina weer op.

4. Besteed veel aandacht aan goede content

Vroeger was de gouden stelregel “Content is King”. Dat is al lang niet meer zo. SEO gaat niet alleen over content, maar over een combinatie van allerlei factoren, waaronder goede content. Toch beoordelen zoekmachines content nog steeds als een belangrijk onderdeel binnen SEO. En dat gaat behoorlijk ver. Denk er dus aan om goede en bovendien unieke content te gebruiken. Kopiëren en plakken van content (ook wel duplicate content genoemd) wordt door zoekmachines bestraft. Net als taalfouten, moeilijk leesbare inhoud en te korte teksten. Teksten onder de 250 worden minder goed beoordeeld door zoekmachines. Hou daarom minimaal zo’n 400 tot 500 woorden aan.

5. Interne en externe linkbuilding

Een websitepagina is geen op zichzelf staand stukje informatievoorziening. Elke pagina wordt immers in een bepaalde context geschreven. Zoekmachines hechten er veel waarde aan wanneer de lezer die context eenvoudig tot zich kan nemen. Door bepaalde termen of onderwerpen te linken naar informatie binnen of buiten je eigen website maak je het de lezer een stuk eenvoudiger. Daarnaast is het verstandig om links vanaf andere websites naar jouw website te generen. Maar wees daar wel kieskeurig in! Zorg er altijd voor dat de betreffende websites een goede reputatie hebben en bovendien gerelateerd zijn aan de onderwerpen die op jouw website staan. In- en uitgaande links moeten dus in dezelfde niche zitten.

6. Gebruik een sitemap

Een sitemap is een xml-bestand waarin een overzicht van de links binnen je website wordt weergegeven. In de sitemap geef je tevens de belangrijkheid van de verschillende pagina’s aan, waarna je het bestand (sitemap.xml) in de root van je domein plaatst. Zorg er daarbij voor dat je het bestand via de Webmaster Tools aan Google aanbiedt zodat Google heel eenvoudig kennis krijgt over de structuur van je site. NB: geef in je sitemap aan dat de homepage belangrijker is dan de rest van je pagina’s.

7. Beschouw Google als je grote vriend

Ruim 95% van alle Nederlanders gebruikt Google als standaard zoekmachine. Daarmee is Google al jarenlang marktleider in de zoekmachinemarkt. In onderstaande tabel zie je de marktaandelen van zoekmachines in Nederland in het derde kwartaal van 2015 (Bron: Statcounter).

SEO in de praktijk: Marktaandelen Nederland zoekmachines Q3 2015

Je kunt dus met een gerust hart je website volledig voor Google optimaliseren. Door daarbij gebruik te maken van de middelen die Google ter beschikking stelt beloont Google je bij het bepalen van je ranking. Maak dus ook gebruik van bijvoorbeeld Google Places, Google Analystics, Google plus, etc. en integreer deze tools in je website.

8. Optimaliseer je afbeeldingen

In de praktijk wordt vaak vergeten om websiteafbeeldingen te optimaliseren voor het web en voor zoekmachines. Google beloont websites wanneer websitebouwers de moeite nemen om afbeeldingen te optimaliseren. Geef daarom alle afbeeldingen op je site een titel-tag en een alt-tag. En wil je het helemaal perfect doen, zorg dan ook dat je afbeeldingen geresized en gecomprimeerd zijn. Dat kan bijvoorbeeld met gratis software als Irfanview.

9. Maak gebruik van web caching

In tegenstelling tot statische websites worden dynamische websites samengesteld op het moment dat een bezoeker de website opvraagt. Door bij jouw dynamische website gebruik te maken van web caching wordt je website tijdelijke op de webserver opgeslagen. Het effect is dat je website veel sneller laadt. En een snellere laadtijd betekent meer gebruiksgemak voor de bezoekers. Google vindt het fijn wanneer websites gebruik maken van web caching.

10. Gebruik nooit verboden technieken

Keyword-stuffing, cloaking, linkfarms, spamdexing…. er zijn talloze technieken waarmee websitebouwers de zoekmachines trachten te misleiden met als doel: een hogere ranking in de zoekresultaten. Ik raad je ten stelligste af gebruik te maken van dergelijke SEO-technieken. Zoekmachines zien deze technieken als misleidend en geven websites die hier gebruik van maken een lagere ranking. Valsspelers worden dan ook bestraft en maken zelfs kans op een penalty.

Is dit alles?

Nee, dit is lang niet alles. SEO gaat vele malen verder dan wat ik hierboven heb beschreven. Het algoritme van Google bevat immers honderden bekende en onbekende onderwerpen waarop beoordeeld wordt. SEO is de afgelopen jaren dan ook een echt vak geworden. Toch kun je met een beperkt budget al een leuke slag slaan door bovenstaande tips in de praktijk te brengen. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website, neem dan gerust contact met mij op.

Christiaan is freelance tekstschrijver, webdesigner, marketingadviseur en blogger over tal van onderwerpen op het gebied van marketing, taal en internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.