De meest foute merk- of productnamen

antivries merk misser

Het zou zo eenvoudig moeten zijn: je hebt een merk- of productnaam ontwikkeld en je wilt er honderd procent van overtuigd zijn dat de naamgeving van je merk of product geen ongewenste dubbele betekenis heeft. Ook wil je de betekenis in andere talen weten en dus test je de naam op alle mogelijke manieren en in alle mogelijke talen en dialecten. Je leest vervolgens de geschiedenisboeken er nog even op na om te onderzoeken of je niet toevallig een synoniem voor een vreselijk moordwapen als naam hebt gekozen. Ook check je voor de zekerheid even de medische encyclopedie op enge ziekten of medische nomenclatuur en je laat ten slotte een bureau onderzoek doen naar de associaties die het publiek heeft bij jouw merk- of productnaam. Klinkt logisch, toch? Hoe kan het dan toch nog steeds gebeuren dat diverse gerenommeerde bedrijven afschuwelijke vergissingen maken bij de keuze van hun merk- of productnaam?

Siemens door het stof

Neem nou Siemens. De elektronicagigant vatte in 2002 het onzalige plan op een nieuwe productlijn (waaronder een gasoven) de naam Zyklon te geven. Zyklon?? Wil Siemens haar nieuwe productlijn echt associëren met Zyklon B, het gifgas dat in de gaskamers van de Nazi’s voor miljoenen doden zorgde? Was er uitgerekend bij Siemens (het bedrijf speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een kwalijke rol op het gebied van slavenarbeid) helemaal niemand die een mogelijke associatie met Zyklon B kon leggen? En was er in het projectteam van Siemens geen enkele marketeer snugger genoeg om de voorgenomen productnaam even in Google op te zoeken? Siemens kwam net op tijd bij zinnen. Tijdens de deponering van de productnaam in de VS realiseerde het zich plotseling dat het op het punt stond en onwaarschijnlijk grote fout te maken. Het bedrijf trok de productnaam ijlings terug en bood excuses aan.

Ford maakt er een sport van

verkeersbord met oops en een uitroeptekenGelukkig zijn er ook grappige voorbeelden van merk- en productnaam-missers. Het automerk Ford spant daarbij de kroon. In een tijdsbestek van slechts enkele decennia sloeg de autobouwer vier keer de plank behoorlijk mis. De eerste misser dateert uit de jaren zestig met de komst van de Ford Comet. Niks mis met die naam zou je zeggen. Dat veranderde echter toen Ford het model onder de naam Caliente op de Mexicaanse markt bracht. Caliente betekent in het Spaans heet. Helaas deed Ford geen deugdelijk onderzoek naar het Mexicaanse dialect en de Mexicaanse volkstaal. Caliente wordt in de Mexicaanse volksmond gebruikt als een scheldwoord: straathoer.

Nummer twee in de rij van missers was de Ford Cortina die vanaf 1962 op de markt werd gebracht. Cortina (gordijn) betekent in de Spaanse volksmond namelijk rammelkast. Besef daarbij dat de Spaanse taal de derde taal ter wereld is met ruim 300 miljoen sprekers. Geen verstandige naamkeuze dus. Dat geldt ook voor de Ford Fiera (wild beest) die enkele jaren later op de markt kwam. Fiera betekent in de Spaanse volksmond immers: lelijk wijf.

Je zou mogen verwachten dat de autobouwer na drie flaters z’n lesje wel had geleerd. Niets was minder waar. In 1970 bracht Ford de Pinto op de markt. Leuk! Klinkt lekker in het gehoor, een Pinto. Behalve voor klanten in de Portugeessprekende landen. In het Portugees (een taal met 170 miljoen sprekers en daarmee de achtste taal ter wereld) betekent Pinto naast kuiken en biertje in de volksmond namelijk ook klein lulletje. Niet echt een naam waar je de Latijnse markt mee denkt te kunnen veroveren (“Ik ga even lekker rijden met m’n Pinto”).

Pijnlijke misser

Om sommige merk- en productnamen kunnen we glimlachend ons hoofd schudden en misschien zelfs wel onze schouders ophalen. Het wordt ernstiger wanneer er sprake is van echt pijnlijke missers. Zo hebben we in Nederland een (nog bestaande) organisatie die een wel héél bijzondere merknaam heeft gekozen. Het gaat om de naam van Thuiszorgorganisatie Pro Geria, een merknaam die fonetisch identiek is aan de slopende verouderingsziekte Progeria.

Miljardenbedrijf in de fout

logo nigazIk heb nog een laatste uitsmijter. Energiegigant Gazprom ging in 2009 een samenwerkingsverband ter waarde van 2,5 miljard dollar aan met het Nigeriaanse staatsbedrijf Nigeria’s National Petroleum Company (NNPC). De samenwerking kreeg de merknaam Nigaz, een samenvoeging van NIGeria en GAZprom. Nigaz is echter ook een alom bekend Amerikaans-Engels scheldwoord voor mensen met een zwarte huidskleur. De naam zorgde bij aankondiging dan ook al voor veel discussie en ontelbare internet-parodieën.

Een merk- of productnaam hoef je niet dagelijks te ontwikkelen. Bespaar dan ook niet op de kwaliteit van je naam en neem de tijd voor gedegen onderzoek. Zoals uit bovenstaande voorbeelden is gebleken kan een foute naamkeuze je product of merk maken of breken.

Tot zover het belang van gedegen onderzoek bij de keuze voor een merk- en productnaam. In een eerder blog heb ik aangekondigd een blog te schrijven over de meest foute (en dus leuke!) websites. De bouwers van die betreffende sites hebben alle ‘regels’ van de internetmarketing aan hun laars gelapt met gedrochten van websites als resultaat. Leuke websites om een keer te bezoeken dus. Hou mijn blog in de gaten! Mocht je ondertussen zelf een website tegenkomen die het vermelden waard is in het lijstje van foute websites, mail me! Dan neem ik die website mee in het blog.

Christiaan is freelance tekstschrijver, webdesigner, marketingadviseur en blogger over tal van onderwerpen op het gebied van marketing, taal en internet.

2 reacties op “De meest foute merk- of productnamen

  1. Hallo Christiaan,
    Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zag vandaag een 45-kilometer autootje rijden van het type Viagra. Er zat een bijpassende oude heer in met veel tatouages. Ik heb er een foto van. Helaas niet van die meneer.

    • Dergelijke missers horen zeker ook in dit rijtje thuis, Berend ;-). Misschien heeft deze bestuurder stiekem gekeken naar de voormalige autocoureur Mark Martin, die bij de NASCAR-races lange tijd in een door Viagra gesponsorde Ford reed. Ik zie je fotootje trouwens graag in de mailbox!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.