Social media beleid

Je bent van plan om een aantal sociale netwerken als marketinginstrument voor je bedrijf te gaan gebruiken. Twitter, Facebook, Linkedin…. tja, op welk netwerk bevindt je doelgroep zich eigenlijk? En welke sociale netwerken kies je dan? Of kies je gewoon zomaar de meest bekende? En wie mag namens jou op deze sociale media berichten plaatsen? Weten je medewerkers ook hoe ze mogen reageren op eventuele boze reacties van klanten in jouw netwerk? Wat is de frequentie van het posten van berichten en welke informatie mag wel naar buiten en welke informatie niet? Trouwens, is er eigenlijk ook wet- en regelgeving rondom het gebruik van Social Media…? Even een paar losse gedachtes.

plaatje met diverse social mediaBegin niet onvoorbereid aan Social Media

Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die vanuit het niets in een aantal sociale netwerken springen. Vaak wordt in dat geval standaard gekozen voor bekende netwerken als Twitter, Facebook of Linkedin. Dat klinkt misschien logisch, maar wist je dat Instagram inmiddels groter is dan Twitter en dat Instagram ook nog eens wereldwijd het snelstgroeiende sociale netwerk is? En was je al op de hoogte dat Facebook met name onder jongeren flink aan populariteit inlevert? Dus zomaar, zonder beleid of onderzoek ergens inspringen is dan ook heel onverstandig. Ga eerst nadenken over wat je de wereld wilt vertellen en op welke plaatsen je doelgroep zich bevindt. Anders haal je ellende op de hals.

Beleid voor Social Media is een must

Professioneel gebruik van Social Media begint met het goed nadenken en brainstormen over wat je doelstelling is: wat wil je bereiken? Welk doel heb je met Social Media? Ga vervolgens kijken welke doelgroep je wilt aanspreken en onderzoek op welke sociale netwerken die doelgroep zich begeeft. Denk ook na over je budget en over een publicatie- en volgsysteem. En zorg dat je medewerkers weten wat er online van hen verwacht wordt. Neem ze mee in je beleid. Niet door ze een lange rij aan regels voor te schrijven, maar door kaders te bieden die jij van belang vindt voor gezonde online communicatie. Op die manier werk je stap voor stap toe naar een gedegen Social Media beleid dat gedragen wordt door je medewerkers.

Projectplan voor Social Media

Ik ga graag met jou de uitdaging aan om een gedegen beleid voor Social Media op te zetten. Laat je niet verleiden zomaar ergens in te springen, maar bereid de stap richting de sociale netwerken goed voor. Er zijn genoeg voorbeelden van nachtmerries op het gebied van Social Media. Zorg dat dat jou niet overkomt! Ik kom graag vrijblijvend bij je langs om een plan van aanpak door te spreken.

Geïnteresseerd? Bel me op 06 – 136 64 277 of neem contact op via het contactformulier.

Logo Studio Christiaan Koppelaar