Verkoop jezelf in 30 sec: de elevator pitch

hoe-presenteer-je-jezelf-met-de-elevator-pitch

“En wat doe jij in het dagelijks leven?” “Nou, ik uh……..”
Ook al ben je een kei in je werk, het is vaak niet eenvoudig om in enkele zinnen jezelf of je bedrijf origineel te ‘verkopen’. Toch is het belangrijk om aandacht te besteden aan je presentatie. Als ondernemer of professional kom je immers dagelijks in contact met mensen die jouw klant kunnen worden. In die contactgesprekken wil je dan ook gestructureerd voor de dag komen. Je straalt dan professionaliteit uit waardoor prospects je beter zullen onthouden. Hoe? Heel eenvoudig, met de elevator pitch.

Wat is een elevator pitch

De term ‘elevator pitch‘ betekent vrij vertaald ‘een verkooppraatje in de lift‘. Je presenteert jezelf en je bedrijf in een paar korte, krachtige en onderscheidende zinnen in een tijdsbestek dat je samen met iemand in de lift staat (maximaal zestig seconden). Je vertelt wie je bent, wat je doet en wat jouw onderscheidend vermogen is waarmee je de ander kunt helpen. Je straalt daarbij zelfvertrouwen en professionaliteit uit met als doel de interesse van je gesprekspartner te wekken.

De voorbereiding

Bij de voorbereiding van de elevator pitch kijk je kritisch naar jezelf en naar je bedrijf en formuleer je voor jezelf een aantal sterke en onderscheidende punten. Je geeft jezelf antwoord op de volgende vragen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe doe je dat?
  • Welk voordeel biedt dat de ander?

Met de antwoorden op deze vragen ga je straks de inhoud van je elevator pitch vorm geven.

Ingrediënten van een pitch

We zijn bijna aangekomen bij het opstellen van de inhoud van de pitch. Voordat we daaraan beginnen moeten we rekening houden met een aantal basiskenmerken waaraan de pitch moet voldoen. Anders wordt het een hele saaie en slaapverwekkende opsomming van een aantal bedrijfskenmerken in plaats van een wervende en sprankelende presentatie. Een succesvolle elevator pitch heeft daarom de volgende onmisbare basiskenmerken:

De elevator pitch….

  • is kort en krachtig (max. 100 woorden)
  • is origineel en verrassend
  • straalt zelfvertrouwen uit
  • biedt voordeel voor de ander
  • prikkelt de nieuwsgierigheid
  • nodigt uit tot doorvragen

Nu we alle ingrediënten en basiskenmerken voor de elevator pitch hebben verzameld is de daadwerkelijke inhoud van de pitch eigenlijk kinderlijk eenvoudig te formuleren. Voor mijn MKB-marktsegment heb ik de volgende pitch opgesteld:

“Ik ben Christiaan en als allround tekstschrijver help ik bedrijven aan alle vormen van professionele teksten. Omdat ik daarbij ook de bouw en het beheer van de bedrijfswebsite verzorg en de online vindbaarheid vergroot bied ik een totaaloplossing voor alle commerciële bedrijfscommunicatie. Vooral voor het MKB-bedrijf is dat ideaal omdat de MKB-er op deze manier zijn kostbare tijd aan zijn business kan blijven besteden en toch verzekerd blijft van goede commerciële communicatie en online vindbaarheid.”

In 75 woorden heb ik beschreven wie ik ben, wat ik doe, wie mijn doelgroep is en welk voordeel ik te bieden heb.

Tot slot

Maak je verhaal altijd zo concreet mogelijk. Als je in je pitch wilt vertellen dat je punctueel bent, vermeld die informatie dan professioneel. Dus niet: “Ik ben punctueel”, maar “In de afgelopen tien jaar dat ik dit werk doe heb ik nog nooit een deadline gemist”. Meer tips voor de inhoud van je pitch kun je hier vinden.

Hulp

Vind je het lastig om een goede elevator pitch te schrijven voor jouw bedrijf en kun je wel wat hulp gebruiken, stuur mij dan gerust een mailtje. Dat kan via het contactformulier of via mailadres info@christiaankoppelaar.nl

Christiaan is freelance tekstschrijver, webdesigner, marketingadviseur en blogger over tal van onderwerpen op het gebied van marketing, taal en internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.